Tapahtumat

17.3.2021 Rehtoreiden MOK-iltapäivä

Viimevuotisen yläkoulujen MOK-päivän jatkoksi Pirkanmaan tutoropettajat2- hanke järjesti tänä vuonna yläkoulujen rehtoreille suunnatun MOK-iltapäivän. Etätapahtumaan ilmoittautui mukaan 12 rehtoria ympäri Pirkanmaata. Iltapäivän asiantuntijapuheenvuoroista vastasivat pedagoginen asiantuntija Aki Luostarinen sekä Suininlahden yläkoulun rehtori Ilpo Kemppainen Siilinjärveltä. Iltapäivän aikana keskusteltiin ja jaettiin ideoita erityisesti yläkoulujen MOK-toteutusten malleista sekä oppilaiden ja opettajien osallistamisesta MOK-suunnitteluun.


Aki Luostarisen esitys

Aki Luostarinen - MOK Pirkanmaa 17.3.2021

Ilpo Kemppaisen esitys

Suininlahden koulu - Monialaista oppimiskokonaisuutta rakentamassa 17.3.2021.pdf

MOK-iltapäivän keskusteluun jaettuja linkkivinkkejä

17.2.2021 Tutortori2021

Tutorin mietteitä Tutortorista 17.2.21

Vallitsevan koronatilanteen takia tämän vuoden Tutortori-tapahtuma järjestettiin verkossa. Olin jo etukäteen päättänyt nauttia etäkoulutuspäivästä yhtä paljon kuin lähikoulutuksista. Kotiin oli varattu hyvät aamupala-ainekset, pullan kera, ja kahvini nautin rauhassa ja täydellisessä hiljaisuudessa. Se on muuten aika harvinaista herkkua tässä opettajan työssä ja pienen taaperon äitinä!

Aluksi kuulimme Matti Pennaselta tutkimustietoa tutortoiminnasta ja sen vaikutuksista. Oma käsitys tutortoiminnan hyödyllisyydestä ja tehokkuudesta sai vahvistusta tutkimustuloksia kuunnellessa. Valitettava tosiasia on myös tutkimuksen valossa, että valtionavustusten poistumisen myötä tutortoiminta vähenee merkittävästi tai jopa loppuu kokonaan. Tämä harmittaa erityisesti, koska viimeisen parin vuoden aikaan olemme saaneet tutortoiminnan rullat pyörimään; luotua verkostoja ja hyviä toimintamalleja, joita myös jaetaan valtakunnallisesti näiden verkostojen kautta.

Matti Pennasen esityksen jälkeen siirryimme pienryhmiin. Aiheita oli laidasta laitaan: Minecraftia, työyhteisön psykologisesta turvallisuudesta, erilaisista oppimisympäristöistä, oppilasagenttitoimintaa, erilaisia ohjelma- ja laite-esittelyjä. Itse olin valinnut Laura Tuohilammen vetämän Matikkanälkä-pajan. Sydneystä asti Laura kertoi innostavin esimerkein, miten oppilaat saadaan innostumaan matikasta. Hän rohkaisi tekemään pieniäkin muutoksia toiminnallisuuden ja ihmettelyn suuntaan. Tutkimustulokset puhuvat puolestaan, ja matematiikan syvällinen ymmärtäminen lisääntyy. Itseeni kolahti erityisesti murtolukuesimerkit, koska se tuntuu olevan yksi vaikeimmin ymmärrettävistä asioita alakoulussa. Aluetutor Jari Halonen tiivisti Matikkanälän opin hienosti yhteen lauseeseen: "Matikkanälkä on didaktiikkaa, jossa opettaja herättää oppimisen nälän luomalla oppilaille affektiivisen turvallisuuden tunteen ja samalla herättää sisäisen motivaation eli innostavuuden ennen kognitiivista kuormittamista."

Ensimmäisen pajan jälkeen siirryimme lounaalle. Tässä kohtaa olisi normaalioloissa ehtinyt tutustua ja jutella monen uuden tyypin kanssa eli siis verkostoitua, mutta näin etänä se oli hieman hankalaa. Erinomainen feta-kasvisomeletti valmistui hetkessä ja ehdin käydä pienellä kävelylenkillä ja pikaisesti kaupassa. Etätapahtumien hyvä puoli on ehdottomasti tehokas ajankäyttö.

Jälkiruokakahvien lomassa esiintyi standup-koomikko Mikko Vaismaa. Standupia on varmasti hankala tehdä ilman, että kuulee ja näkee yleisön reaktiota. Mikolla oli omakohtaista kokemusta opettajan työstä ja hauskoja huomioita hän heitteli kyllä ilmoille. Huumori ja itselle nauraminen pitää meidät opettajatkin järjissämme!

Huumoripläjäyksen jälkeen siirryimme taas pajoihin ja iltapäivän pajaan olin valinnut iPad-opetusohjelmien esittelyn. Ohjelmia ja iPadin opetuskäyttöä meille esitteli Janne Nissinen. Kaikki jutut olivat minulle ihan uusia, joten pajasta oli paljon hyötyä sekä omaan opetukseen, että tutortyöhön. Meille esiteltiin Luovuus kuuluu kaikille –kirjasarjaa, sekä muita apls-kirjoja, joissa on valmiita projektisuunnitelmia esim. ulkoluokka-, rahankäyttö- ja lähiympäristö -jaksoihin. Ehdimme myös tutustua lisätyn todellisuuden Ar makr- ja Figment-sovelluksiin. Käyttökelpoisia ja aika nopeita juttuja esimerkiksi kuvistöiden esittelyyn.

Tutortorin parasta antia on aina ollut uudet ideat. Tutorina pidän tärkeänä sitä, että pysyy aiheessaan ajan hermolla ja pystyy esittelemään laajasti erilaisia työkaluja opettajille opetuksen tueksi. Toisille jokin yksinkertainen sovellus tuo paljon iloa opetukseen ja toinen haluaa luoda laaja-alaisia oppimiskokemuksia vaikkapa lisätyn todellisuuden maailmoissa. Tutortori oli tänäkin vuonna innostava, ajatuksia herättävä ja hyvin järjestetty tapahtuma.


Hanketutor Eeva Falin, Sastamala

12.2.2020 Tutortori2020


Tutortori2020-tapahtuma kokosi yhteen noin 150 Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen tutoropettajaa. Tapahtuman teemoina olivat valmentava johtaminen, digitaalisuus opetuksessa, oppilaiden ja opettajien osallistaminen sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot.


Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

6.3.2020 Yläkoulujen MOK-päivä

Pirkanmaan historian ensimmäinen yhteinen Yläkoulujen MOK-päivä järjestettiin Tampere-talossa yhteistyössä lukioiden tutoropettajien kanssa. Yläkouluilta väkeä oli paikalla noin 80. Kiitos kaikille asiantuntijoille ja opettajille, jotka jakoivat tapahtumassa omaa osaamistaan. Yhteistyössä on voimaa.

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image